190730 vi sitter, och står, i båten

Ja så får vi summera upp veckan på aktivitetshotellet på Fuerteventura då. Bra! Bad! Och mer bad! Vila, egna tankar, här och nu, prat med pappa, vara tyst ihop med pappa, ha kul i bad och samtal med pappa, vara själv, under kontroll, när han sprang, bli mött i mina önskemål, bli uppmuntrad i saker som var främmande, vara utan kompisar, men nära pappa å andra sidan, och sånt sånt där som både utmanar, utvecklar, fördjupar och stärker, ja ni vet. Var väl inte så aktivitets / grupp / träningsbenägen för att vilja delta i så mycket av det gemensamma som fanns, och det var ju inte meningen att vi skulle, bara möjligheten fanns, även om vi provade ett par tre saker. Är nog inte just nu en grupperiperson på det sättet, och det behöver man ju heller inte bli, även om jag visat prov på det också, jag kanske bär på de båda lägren. Men visst, jag fick en inblick med lite medvetna frön planterade om att det finns liv utanför Nacka. Älskade en av sportvärdarna, en dansk aerobictjej, kunde inte sluta fascineras, jag sa det klart och tydligt till pappa flera gånger. Det finns nåt där, nåt om att sprida glädje, energi, sig själv. Spännande att se vart det tar vägen. Vi hittade stranden Morro Jable, s k Europas Hawaii, och inte vet jag, men OJ vilken strand. Skulle på organiserad utflykt men blev inställd. F-n sa vi, vi ska dit, och tog oss dit kommunalt istället. Gick så jädra bra så. Två gånger, även om jag slog en sån vurpa i vågorna andra gången (måndag) så jag sa stopp och belägg, nu är det slutsurfat för idag. Då åkte vi hem och hängde vid poolen. En morgon rekade vi en annan strand. Köpte frukost på en minimercado i söndags (domingo, stängt, tyst, öde, osv) vid bussbytet på morgonkvisten och avnjöt den på en parkbänk med glatt äventyrshumör. Är målet i sikte, så är det, så är det ju. Vi avslutade resan med en skön kväll på en lokal restaurang, och vår lilla mysplats vid lokala stranden där jag provade en banana split för första gången troligen, vad vi vet. Bra att prova, bra att våga, bra att surfa vågor. Det tar jag med, det också, både stå och sitta i båten inför fortsättningen. Tack för alla hejarop under veckan, det har värmt lika mycket som solen. E

190722 wwwwhheeeeeeee

Gröna Lund! Med mamma och Tuva! Vilken dag, så kul, så skrattigt, så hisnande roligt. Åkte den nya snake och massa annat. Åt eller drack, vad man nu gör, med slush! Fick goda nyheter från väsby att Tosse varit inne och käkat. De har nog världens semester i markerna i fresta, liksom ett gröna lund för dom, med två tivolidirektörer vakande. På kantat rasslade jag ihop det sista för resan och så satt pappa och jag på vardagsrumsgolvet och gick igenom packningen. Vi hjälpte varanda att dubbelkolla och tänka till ordentligt. Less is more, men det är ju svårt... Jaja, blir nog bra. Var full av tankar och surrande om det ena och det andra och jag var i bästa form, nyfiken, förväntansfull, laddad från dagar här och där, det fullkomligt strålar om mig. Och jag har lärt mig att säga, Fuerteventura. Häng me. E

190721 batterisymetri

Fredag förmiddag och vi körde minsann till mormor och morfar, på vespa för första gången, men lilla vägen ifrån Järva krog där vi stack av E4an. Dvs järvaleden, sollentunavägen och så norrvikenleden. Det är ju skönt och tryggt att cruisa fram. Riktigt mysigt. Jag satt där bak och fick se och uppleva och när det var extra lugnt vände sig pappa lite bakåt och förklarade läget och jag fångade det och ställde ibland lite frågor. Vespalivet funkar för oss, och vi vet hur vi gör, vet hur man kör. Det var jättemysigt att hänga ett dygn med mormor och morfar, det var längesedan och vi behövde vila, skratta och surra i varandas sällskap, det gjorde oss gott. Vi hade lite tankar kring Tosse och Tossa som inte varit hemma på några dagar, då de är på semester från kantat på sin grekiska ö Fresta i Väsby... Men, vem vet. Det vi vet är att katter är oberäkneliga och vem vet, som sagt... Pappa hämtade upp söndag och efter en bra eftermiddagsfika och vi fick ett bra tips om att leta badtillbehör på stadium outlet på infracity. Bingo och tack Fresta! Kvällen blev lugn och fin (gjorde en egen utflykt till parken på egen fot, och det var inte dumt), och vi fixade tacos tillsammans, och det har vi faktiskt aldrig gjort ihop, så, sedär va bra! Sov som en rörlig prinskorv i stekpannan som vanligt och pappa låg stillsamt på sin 30 cm bredd som vanligt, och gladdes åt dessa centimetrar, och att jag är den jag är, och finns som jag finns. Efter frukost så cyklade jag till mamma och tog ifatt. Vi fick en härlig dag och laddade våra batterier på sickla strand bland annat. Ett batteri behöver ju både sin röda och svarta sladd för att funka. Och i sitt sammanhang där den är placerad i sin familjära motor. Även jag. E

190718 att bli vän, med nu, då och sen

Dåså, tisdagen kom och vi packade silverpilen och drog till Åmål, via Alvik förstås där farmor väntade med sig och sitt. Blåste, ja blåste, E18 västerut och det gick kanon, som i våra gamla goda tider, och andras, och silverpilen opeln astra kände sig som en fårhund på en hed. Det var bar å åk. I Åmål väntade bästa varmaste välkomnandet och vi fick ett härligt dygn med Christina och Kenneth som bjöd på gästfrihet och sig själva. Vi hjälpte till, vi blev omhändertagna, vi tog ifatt, det var mysigt. Jag, farmor och pappa sov på ett B&B i hamnen och hade en fin natt och morgon, med frukost på en stor balkong. Efter en fin förmiddag hos C och K igen med en lyxig omelett som bränsle så drog vi till Finspång. Glass i Pålsboda längs riksväg 51 och bad i Bönern, pappas barndoms sjö när vi kom fram. Vi simmade över till hopptornssidan (det är så man gör...) och vi klippte våra höjder, så kul, jag hoppade från femman! Träffade sedan Marju och Dennis på kvällen som betytt och betyder så mycket som jag förstår, för en bit mat. Och tror ni inte att vi hamnade på pappas gamla brottningslokal på väg dit, och han kunde inte hålla sig i slutet av den träning som höll på att avslutas där. Men jag skämdes inte för mycket och förstod lite mer om honom efter vi gick. Och de som var där verkade faktiskt tycka att det var kul att han kom, var med lite och tackade för möjligheten. Så lite skämmigt först, men sen en ännu större bild och förståelse av vem pappa är och har varit, vad gäller brottningen. Vi sov på https://www.finspangsslott.se/hotell/ som farmor har fastnat för sedan länge, och äntligen blev det dags. Till saken hör förstås att slottet ägs av den gamla industri som farfar jobbade för i många år, och som fungerar som huvudkontor, men med flyglar som används som hotell etc. Och vi sov väldigt skönt, när vi sov. Lite ovanligt var det ju... Idag blåste vi runt i Finspång en sväng och tittade på var Almströms bodde förr (där vi träffade den familjen som flyttade dit i september), ett par skolor, badplats, fotbollsplats, via finfika med Marju, till nåt ställe där farmor fixat sång och musik som hette Lugnet (bra ord...), förbi golfbanan, och så hem till kära Nacka. En roadtrip som heter duga, men nånstans, på något sätt, lite mer till mitt rotsystem, bland alla rötter. För att avgifta mig lite från allt på ett bra sätt förstås, så fanns storis till hands. Så härligt att ses, och att t ex cykla själva till Långsjön för ett kvällsdopp, mitt "Bönern", som jag kommer visa mina nära och kära om typ 40 år... What goes around, comes around. Men jag är här och nu. Bäst så. E

190715 glada fötter på resande fot

Gjorde ett par ärenden på förmiddagen. Skulle kolla skor på stadium men fick med oss var sin ny rabatterad träningströja istället. Men istället fick vi med oss lågt nedsatta fina nya fritidsskor från adidas outlet i sjöstan, och jag var så glad att det var svårt att hålla tillbaka det. Kände mig så fin, det var en perfekt matchning mellan mig och det stilrena enkla vita skorna. Verkar ha fått ont i hälarna av mina gamla skor så det var ju inget att tala om ens. Snygg och glad gick jag till tuva och vi hängde resten av dagen, i regn som solsken som regn igen... Vi fick en mysig kväll med tuvas gäng och klara för nya dagar på resande fot. E

190714 allt ok

Blev en dag med storis idag. Vaknade och tog en vanlig semestersommarlovsmorgon på landå med att sova ut och hänga i soffan men sen upp o hoppa för Ingarö Camping var på gång med storis och mamma agnes! En härlig dag och härlig eftermiddag och kväll med storis. Vi liksom tankar varandra, ja ni vet, som bästa vänner gör. Pappa och jag fick avsluta fint ihop, surra om viktiga och oviktiga saker och jag berättade inlevelsefullt om dagen. Mitt i sommaren kan jag konstatera att den är mycket bra. E

190713 dä bar å åk

En härlig dag med storis där vi hängde med till naturhistoriska för en utflykt. Pappa Peter jobbar ju där. Vi såg t o m film på cosmonova. Starkt, vacker, tankfullt och åksjukt med tanke på den stora skärmen... Det handlade om världshaven. Viktiga tankar, på alla sätt. Hemma fortsatte vi hänga och det var så skönt att ta ifatt med storis också, med pappa som målvakt för alltihop. Storis och jag kom och gick. Men så kom kvällen och vi landade på landå pappa och jag. Hoppade upp på hans rygg flera gånger under dagen och kvällen, som om det var skönt att bli buren lite. Och vi gladdes och pratade om resten av sommaren, och indirekt om livet, som ju är som Gröna Lund när man tänker efter. Hisnande. Och vi är i en period där vi behöver allt färre ord. Vi bara tittar ibland. Och så förstår vi. Spännande. Mot nya åk! E

190712 halvlek på sommaren

LIte halvlek på sommarlovet. Ni vet ju hur jag står i men det rullar på. Bilderna får tala för sig själv. Men visst kan jag säga att jag trivs och mår bra. Det händer ju mycket, varje dag, och den största glädjen är att mormor är hemma och vi setts kramats och tagit ifatt. Häng i morrmor, nu kör vi igen. Annars är det är skön stil på lovet. Innan jag drog till kantat avslutade pappa och jag med en lunch- och fikarunda på sushifavvisen och ett coolt fik i Ektorp. Sen hade vi dagar med kantat i Paltorps Hage, hemikring, och framförallt, i Leksand! Tack snälla Anders och Karin för möjligheten, det var underbart och vi hade en bra runda hela kantatgänget, och fina dagar över huvud taget. Hemma igen på landå och ett kort möte med pappa som sa hej på kantat och stämde av inför idag. Och idag möttes vi hemma på landå framåt kvällen där pappa presenterade vart han bestämt att vi ska åka denna sommar som en lite extra utflykt, det var så spännande att få veta. En träningsresort på kanarieöarna ska vi unna oss. Just for the hell of it. Jag blev mycket glad. Fick också en stund med storis och det var gott som alltid förstås. På landå blev det lite av en vanlig fredagskväll igen och det kändes bra att vrida den kompassen rätt igen såg det ut som. Även om tiden för året är annan och annat ska gälla och göras, men jag trivdes med kombinationen, det gav jag starkt uttryck för i ansikte och handling, Skönt att även landa på landå lliksom. Nåja, halva sommaren kvar, nu kör vi! E

190703 maxat, hoppfullt, lugnt och skönt

Sommardagarna har rullat på med en intensiv stillsamhet och avslappning. Vi i kantatgänget har förstås badat och så har vi ätit en bamseglass med mormor. Bland annat. Man glömmer så mycket när man inte har så mycket att tänka på, kom jag på... Hos pappa ett par dagar när tjejerna är iväg. Igår var det lugna gatan när jag kom men idag körde vi lite hit och dit. Började med utegymet i nyckelviken. Tänkte springa dit men fick håll, och det hängde i till och från ett tag under dagen. Jaja, så går det när man äter för mycket nutella... Sen kom minsann farfar på häck- och buskklipparbesök utan att han visste att vi var hemma. Vi tackar och bockar för markförvaltningen. Sen drog vi igen. Gustavsberg med MAX-burgare, Biltema och Yoump. Gjorde precis vad jag ville. Blickade mot pappa ibland när jag ville få en blick om att han såg. Hem via Anders och en snabb fika. Fick en boll och Sverigetröja, så lämpligt inför semifinalen ikväll för tjejerna. Hann med att kicka lite själv. Gillar den stunden, också. Nu laddar vi för match. Jag kommer somna så gott i soffan runt 22... E