170614 livslust

Som jag är, och gör, och har mig för. Livslust! Det ösregnade i måndags kväll. Klart som ösregn att jag skulle ut i det på kantat! Tisdag. Sista fotbollsträningen. Sprang med spring i benen. Spelade som en U-17 landslagstjej. Ni måste kolla in mig en dag efter sommaren. Dansar som en fjäril, sparkar som ett bi, som nån boxare ungefär sa... Skolavslutning idag. Solen sken som om den aldrig gjort nåt annat. (det har den förvisso inte gjort heller...) Alla klasser, fröknar, personal och föräldrar, nära och kära samlades på skolgården och det var som om skrivet i en instruktionsbok för skolavslutningar. Alla klasser gjorde sin grej/låt och vi gjorde Idas sommarvisa, såklart, och klockrent. Vi i 2A fick även 1000 kr från föreningen Goda Grannar för vårt miljöarbete! Rektor Åsa höll ännu ett bra tal, jag tror vi har en bra kapten på skolskutan i henne. Sen avslutning i klassrummet. Varmt som i en bastu. Tristans mamma berättade hur mycket vi har i klasskassan och vi jublade. Fröken Anneli berättade om året och hur fina vi är, på alla sätt, som små människor och som små elever. Vi har koll på läget! Och jag med... Hakar på med bra fart och förstår att det inte är så dumt att haka på det här med skolan. Tydligen blir det som händer sen i livet något enklare om man är med i matchen nu... Och så är det ju kul att just vara med i matchen. Resten av lärarna tackade också och sen fick vi fina stjärnor och ett helt eget papper med fina saker alla i klassen skrivit om oss. Jättehärligt! Tack! Sen tackade pappa som klassförälder först oss och grattade oss till detta skolår. Jag har börjat förstå att jag inte behöver tycka att det är så pinsamt längre när han håller på. Vi har pratat om det där. Pappa vill bara väl och han är väl hyggligt rolig, barnen verkar tycka han är ok, och han kan ha nåt vettigt att säga ibland, och att andra föräldrar är bra på annat, men nån förälder måste ju och bör säga något vettigt till oss, lärarna och föräldrarna. Han pratade lite lätt om skolan som en slags resa i huvet med ett antal stationer, som matte, svenska, gympa, naturkunskap, samhällskunskap, men även stationer som vänskap, gemenskap och kamratskap. Och våra reseledare och chaufförer är ju lärarna, med Anneli som förstepilot. De fick kramar och presenter. Han sa att många av föräldrarna är avundsjuka på oss barn eftersom de tänker efter på sin egen resa de gjorde i skolan och allt härligt de fick uppleva under alla år. Han slutade med att säga att nu är det stationen "Sommarlov" som gäller, och så fikade vi som tokar allihop, barn som vuxna och jag, mamma, micke och lite löst folk stod och surrade ett tag innan vi packa ihop. Jag hakade på Magdis hem och dök upp på landå framåt kvällen. Lite gårdslek innan examensdusch och så lovade pappa att han skulle somna med mig, även om det börjar bli sent, men så är det ju bara två dagar kvar i skolan innan lovet... Tack alla, E
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0