121223+24 julen kom såg och segrar

Vi siktade in oss på julafton igår med paketpyssel och goda försök att komma i stämning, och det gjorde vi. Jag klippte och klistrade, lurigt att sätta tejpen hälften hälften, men mina små fingrar var lysande. Hos mamma fortsatte stöket med bakning osv. Julaftons morgon startade med att jag gav mamma örhängen från dagis, jag fick en massa bubbelgum som jag älskar och så såg vi julkalendern förstås. Roligt när den lilla musen sa god jul... Sen mot julaftonsarenan hos mormor och morfar. Vi packade bilen full och for iväg alla tre. God stämning och högt i tak, chockade väsby med min skinkmacka med senap, kunde inte sitta still, förstås! Det handlar väl lite om tomten och klappar förstås, men samlingen som sådan är gäckande bara den. Morfar och jag matade kaninerna på granntomten sen försvann jag och pappa bokstavligen in i snön en timme med pulka, brottning, hoppning och festlig lek. Tillbaka igen och vi laddade för den goda maten och jag provade både räkor och sill och jag vet inte vad. Åt väl en smula snabbare än dom andra men fick en skön stund själv i Morfars rum där jag tittade lite på Kan du vissla Johanna med två pojkar och deras morfar (Per Oscarsson, tydligen känner ni till honom). Skönt att landa lite, men sen ville jag att tomten skulle komma. Vi samlades och så kom han. Ett snabbt och spännande besök, verkade snäll (även om jag tycker det är nåt konstigt med lösnäsan och lösglasögon), hade några klappar med sig men de flesta hade han lämnat till oss innan, förutom de vi själva fixat. När han gick tittade jag fundersamt efter honom, det är nåt, jag vet inte vad, men jag känner att jag hakar på grejen, är ju rätt kul faktiskt, och bara det räcker. Jag var så glad och snäll och tackade för mig och lekte så kinderna blossade. Tiden drog ut och jag hängde i ett bra tag. Lite splittrat blir det ju med både mormor och morfar, mamma och pappa, och vart jag ska ta vägen i allt och söka mitt fokus, och möta deras fokus på mig. Jag har ju mina rutiner med mormor och morfar, mina rutiner med mamma, och mina rutiner med pappa, och när dessa rutiner ska samköras blir det lite ovant förstås, men det gick bra det också och jag sover gott mellan mormor och mamma inatt. Imorgon firar jag engelsk jul i Järla. Jag har det bästa av två världar. God jul E

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0