180613 livets kapitel

Gårdagen var liksom en uppladdning inför idag, med att tänka på annat, bara leka med tuva, beata, gunga på gården, samla luft och sådär, precis som vanligt. Mamma och jag hade hittat en fin examensdress och skor hängde redo på landå. Fick med mig massa saker från skolan. Bl a en del skolböcker. I en hade jag skrivit om bläckfisken. Men när vi tittade närmare så såg jag att jag som rubrik hade skrivit Bläckfis! Det skrattade vi gott åt. Imorse var jag laddad och skrattade mig igenom tandborstningen innan jag och storis hängde lite ihop på morgonen efter frukost innan samlingen på skolan. Det blev en underbar tillställning, som skrivet i en saga. Sol, leenden, glada barn och föräldrar, ballonger, psalm och schlager, visor från klasserna, tårögt tal från rektorn, blommor och blader, skratt och jubel. Och samlingen på skolgården blir bara större år för år eftersom mellanstadiet växer till sig, och nästa år är vi två fulltaliga stadier. Inne i klassrummet tackade alla alla. Lärarna med Anneli i spetsen som också summerade dessa tre år och gav oss skjuts in i sommaren och framtiden. Några av oss elever, jag var också med, delade ut blommor som några föräldrar hjälpt till med och klasskompis lisa hjälpte till med att hålla ordning på "priserna" och snacket. Sen tackade pappa som klasspappa på föräldrarnas vägnar, både oss barn och vuxna, och lärarna. Han pratade en stund, men han försökte hjälpa oss med en bild av att klassen hänger ihop, vad som än händer, eftersom vi splittas upp lite grann efter 3an. Jag tycker nämligen det är lite synd, kommer sakna en del, men pappa påminde oss om att vi finns i varandras "böcker" för allt framtid eftersom vi har skrivit lågstadiekapitlet tillsammans. Och i de kapitlen kommer ju också lärarna att finnas kvar. Vi förstod vad han menade. Jaja. Det var inte pinsamt för mig heller sa jag till honom och det var ju skönt för oss båda... Vi tog lite kort på varandra som ni ser och sen behövde mamma och pappa fara, och jag firade examenslunch med farmor, farfar, Rasmus och Anders, i Saltsjöbaden, med lyxfika på forum, och soffsiesta på landå med farmor. Mamma kom hem och jag cyklade till kantat för att äta examensmiddag på olearys. Topp och tack alla, överallt! E
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0